مردمـی با قمـه ای درون دست؛ اگر درون روزهای معمول سال، قمه فانتزی شخصی با چنین مشخصاتی را درون معابر مشاهده کنید، یک تماس با پلیس کافی هست تا دستگیر شود اما درون عاشورا قمـه زنی راه را به منظور قداره بندی باز مـی کند. قمه فانتزی از آن عجیب تر تیغ زنی هست که خوشبختانـه درون کشورمان باب نیست اما گروهی از شیعیـان افغانستان و عراق بـه سهم خود، جورمان را درون این زمـینـه مـی کشند!

کوبیدن تیغه قمـه بر فرق سر یک روش قمـه زنی هست که منجر بـه مرگ هم شده هست و کوبیدن مکرر لبه کند قمـه بر فرق سر و سپس یک برش بر روی محل مکرر ضربه خورده، روش دیگری هست که قمـه زنان بـه کار مـی گیرند و این عمل را نیز درون راستای عرض ارادات بـه حضرت ابالفضل عباس (ع) ارزیـابی مـی کنند، هرچند برخی دیگر معتقدند این اقدام تماماً از سر ارادات نیست و انگیزه های دیگری نظیر خودنمایی نیز درون آن وجود دارد؛ جنبه ای کـه در زنی ساده قابل تبلور نیست.

با این حال حتی اگر قمـه زنی از سر ارادت بـه شـهدای کربلا بالاخص حضرت عباس باشد، قطعاً مورد رضایت قلبی معصومـین نیست، چرا کـه ایشان به منظور جلوگیری از انحراف دین خدا جان دادند و ظلم بزرگی بـه اسلام و بالاخص تشیع است، کـه شیعه را با تیغ و قمـه معرفی کرد و فلسفه عاشورا را آنچنان درون چنین امور انحرافی سوق داد کـه با جست و جو درون منابع غیرفارسی زبان پیرامون محرم و عاشورا و تاسوعا، با حجم عظیمـی از تصاویر سرها و تن های خونین مواجه شد کـه در مـیان آنـها کودکان نیز حضور دارند.

قمـه زنی علنی درون بنت جبیل

«انّ استعمال السّیوف و السلاسل و الطبول و الابواق و ما یجری الیوم أمثاله فی مواکب العزاء بیوم عاشورا انّما هو مُحرم و هو غیر شرعی / بـه کاربردن شمشیرها (=قمـه زنی) و زنجیرها و طبل ها و بوق ها و کارهایی مانند این امور کـه امروزه درون دسته های عزاداری و در روز عاشورا معمول هست همـه حرام و غیر شرعی است» این فتوای سید ابوالحسن اصفهانی استاد بزرگانی چون زنده یـاد علامـه طباطبایی و آیت الله بهجت بـه حمایت از علامـه سید محسن امـین و در حرمت قمـه بود.

این فتوا بعد از آن صادر شد کـه علامـه سید محسن امـین بعد از نگارش رساله ای با عنوان التنزیـه لاعمال الشبیـه، کـه در آن اثبات کرده بود قمـه زنی و پاره ای از رسوم عزاداری عوام، اعمال غیرشرعی، حرام و شیطانی اند و به واسطه همـین رساله مورد خشم مردم عوام قرار گرفت و پس از تهمت ها و توهین های فراوان طردش د. قمه فانتزی شبیـه همـین فتوا را سید محمدحسین کاشف الغطاء نیز داد و البته درون مقابل این نظرات شیخ نائینی بود کـه دیدگاهی کاملاً مخالف داشت کـه بسیـاری نیز از نظر آیت الله نائینی درون قمـه زنی تبعیت کرده و مـی کنند.

در پی پیروزی انقلاب اسلامـی ایران، امام خمـینی نیز مبارزاتی را با افراط گرایی درون عزاداری پی گرفت و چهره هایی چون آیت الله محمدباقر صدر و شـهید آیت الله مرتضی مطهری نیز درون این زمـینـه گفتارهای صریحی داشتند. استاد مطهری درون این باره درون کتاب جاذبه و عه علی گفته است:«قمـه زنی و بلند طبل و شیپور از ارتودهای قفقاز بـه ایران سرایت کرد و چون روحیـه مردم به منظور پذیرش آن آمادگی داشت همچون برق درون همـه جا دوید.»

مقام معظم رهبری نیز درباره چنین اقداماتی درون سال 73 درون جمع روحانیون صراحتاً تاکید نمودند: قمه فانتزی «من حقیقتاً هر چه فکر کردم دیدم نمـی توانم این مطلب [قمـه زدن] را کـه قطعاً یک خلاف و یک بدعت هست به اطلاع مردم عزیزمان نرسانم. این کار را نکنند. بنده راضی نیستم. اگری تظاهر بـه این معنا کند کـه بخواهد قمـه بزند من قلباً از اوناراضی ام. این را من جدا عرض مـی کنم. یک وقت بود درون گوشـه و کنار چند نفر دور هم جمع مـی شدند و دور از انظار عمومـی مبادرت بـه قمـه زنی مـی د و کارشان تظاهر، بـه این معنا کـه امروز هست، نبود.ی هم بـه خوب و بد عملشان کار نداشت؛ چرا کـه در دایره محدودی انجام مـی شد. اما یک وقت بناست کـه چندهزار نفر ناگهان درون خیـابانی از خیـابان های تهران یـا قم یـا شـهرهای آذربایجان و یـا شـهرهای خراسان ظاهر شوند و با قمـه و شمشیر برسر خودشان ضربه واردکنند. این کار قطعاً خلاف است. امام حسین (علیـه السلام) بـه این معنا راضی نیست. من نمـی دانم کدام سلیقه هایی و از کجا این بدعتهای عجیب و خلاف را وارد جوامع اسلامـی و جامعه انقلابی ما مـی کنند.»

در چنین شرایطی درون کشورمان علی رغم ممنوعیت قمـه زنی به منظور جلوگیری از وهن تشیع، شاهد تکرار فراوان چنین عملی هستیم و همـین امسال نیز درون بازار تهران برخی از مردم از انجام درون خفای قمـه زنی بـه خبرنگار «تابناک» مـی گفتند، هرچند هیچ کدام نـه حاضر شدند درباره جزئیـات این ماجراها مقابل دوربین سخن بگویند و نـه نقدهایی کـه به این خونریزی ها داشتند را بـه هر شکل ممکن بیـان د. طلب نشانی محل های قمـه زنی را نیز بـه سادگی رد مـی د، که تا احیـاناً مسیر تیزی بـه سمت شان تغییر جهت ندهد!

با این حال درون دیگر کشورها از جمله عراق و افغانستان تیغ زنی و قمـه زنی بـه شکل کاملاً علنی پابرجا بود که تا رسانـه های اروپایی باز هم چنین تصاویری را به منظور معرفی عزاداران حسینی برگزینند و وهن تشیع بار دیگر رخ دهد؛ امری کـه پیش از این با هشدار برخی علمای بزرگ و حتی قرارحرمت به منظور آن همراه شده و در مقابل حتی درون این زمـینـه به منظور برخی علمای بزرگ نیز داستان هایی درون راستای مشروع سازی این عمل آوردند کـه خوشبختانـه درون همان زمان حیـات ایشان رد شد.

با این اوصاف، درون چنین ایـامـی شاید بتوان با اندکی تامل درون فلسفه ضعیف قمـه زنی، درون این باره بـه طرح این پرسش پرداخت کـه آیـا قمـه زنی ارتباطی با فلسفه عاشورا دارد و یـا ذره ای از جنبه های عزای امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) درون آن قابل شده هست و بعد از آن به منظور پیوستن بـه چنین حرکت هایی تیغ برکشید. شیعه بیش از تیغه بـه اندیشـه نیـاز دارد.

مستند کوتاهی را درون این باره تماشا کنید؛ با این توضیحات کـه به اشخاص زیر 18 سال تماشای این تصاویر توصیـه نمـی شود.

دانلود

گردآوری: مجله اینترنتی پارسی وان

منبع: تابناک

Loading...




[قمـه زنی با چهره شیعه درون جهان چه خواهد کرد؟ +فیلم و عکس(18 ... قمه فانتزی]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Wed, 20 Jun 2018 11:36:00 +0000